Indigena 3

Trzeci numer dostępny jest w całości on-line: 

http://indigena.edu.pl/wp-content/uploads/2015/01/Indigena3online.pdf

 

Szanowni Państwo,

mam przyjemność poinformować, iż ukazał się trzeci numer naszego czasopisma poświęconego rdzennym kulturom amerykańskim. Już teraz mogą Państwo pobrać plik pdf z fragmentami tekstów, które ukazały się w aktualnym wydaniu „Indigeny”: pobierz

Forma dystrybucji naszego czasopisma z numeru na numer się zmienia. Wynika to z prawa, które zabrania nam sprzedaży detalicznej. Wiemy, że dotychczasowy sposób kolportażu był niewygodny – i dla naszych Czytelników, i dla nas. Dlatego po raz kolejny staramy się wprowadzić zmiany, które być może pozwolą nam cieszyć się większym gronem Czytelników. Co zatem proponujemy?

Czasopismo specjalistyczne, jakim jest „Indigena” trafia do osób, które prawdopodobnie cenią sobie prezentowany przez nas materiał. My – autorzy ufamy naszym Odbiorcom, ponieważ łączy nas wspólna pasja. Bez Czytelników nie byłoby nas. Uważamy, że taka forma relacji może przyczynić się do poprawy czyjegoś życia. Do tej pory zbieraliśmy pieniądze na różnorodne cele charytatywne. Nie zamierzamy rezygnować z tej formy „sprzedaży”. Jednak tym razem nie chcemy dowodów Państwa wpłat i nie chcemy decydować na co przeznaczą Państwo swoją darowiznę. Wierzymy, że jeśli my wykonujemy naszą pracę całkowicie za darmo, nasi Czytelnicy odwzajemnią się dobrowolną wpłatą na rzecz jakiejkolwiek wybranej przez siebie organizacji charytatywnej lub pomocą potrzebującym, których mijamy codziennie na ulicy. Drogowskazem niech będzie serce, a nadzorcą sumienie.

Kolportaż może wyglądać następująco:

  1. Przesyłają Państwo zaadresowaną kopertę (format powyżej B5) ze znaczkiem pocztowym dla przesyłki powyżej 250 gramów (jeden egzemplarz czasopisma) na adres: Indigena, ul. Piekarska 9/6, 31-067 Kraków. My odsyłamy do Państwa „Indigenę”.
  2. Kontaktują się Państwo z redakcją (redakcja@indigena.edu.pl) i wpłacają odpowiednią, ustaloną kwotę na prywatne konto wydawcy, który podejmuje się przeznaczyć całość wpłaconej sumy na wszelkie koszty związane z wysyłką czasopisma. Tutaj znajdziecie Państwo cennik wysyłki (zgodnie z cennikiem Poczty Polskiej) oraz dane do wpłaty.
  3. Odbierają Państwo osobiście egzemplarz „Indigeny” na terenie Krakowa.

Jesteśmy także otwarci na wszelkie propozycje z Państwa strony.

W oczekiwaniu na przesyłkę zachęcamy do sięgnięcia po fragmenty trzeciego numeru (pobierz). Oto jeden z nich, słowo wstępne:

Śmierć dwójki Polaków w Peru w 2011 roku, którzy próbowali przepłynąć amazońską rzekę Ukajali, wstrząsnęła całą Polską. Po ujawnieniu morderstwa media, raz z jednej, raz drugiej strony, próbowały określić kim byli zabójcy. Pijani, czy trzeźwi? Strzelbą, czy maczetą? Z głodu, czy dla frajdy? A przede wszystkim: Indianie, czy nie-Indianie? Jeśli Indianie, to albo mieli do tego prawo, albo niecywilizowane dzikusy. Jeśli nie-Indianie, to albo sytuacja ich do tego zmusiła, albo są tacy, bo są biali. Tak też krzyczało nasze społeczeństwo. Pytanie jednak pozostaje jedno: czy cokolwiek, co powiedzieliśmy na ten temat, miało jakieś znaczenie dla całej sprawy? A może to my chcieliśmy zaspokoić swoją żądną stereotypu naturę? Czy nie wystarczyło, że wiedzieliśmy, iż byli ludźmi? Być może dla niektórych nie byli…

Pastwienie się nieprzemyślanym słowem zarówno nad zabójcą, jak i ofiarą, wraz z upływem czasu ustało. Jednak niesmak po tym wydarzeniu pozostał we mnie na długo i utwierdził jeszcze mocniej w przekonaniu, że cel, jaki sobie postawiliśmy na samym początku działalności naszego czasopisma wart jest wielu wyrzeczeń. To, co obce – jak pisał Bernhard Waldenfels – jest odmienne od naszego, jego rzeczywistość jest „rzeczywistością wymykającą się”. I choć wydaje nam się, że wiemy już całkiem sporo, niewielki szczegół potrafi powalić nas na kolana.

Trzeci numer „Indigeny” to kolejna próba uchwycenia nieuchwytnego i zatrzymania go w słowie pisanym. Wydaje mi się – a będę tutaj nieskromny – że idzie nam coraz lepiej. Być może drobnymi krokami przybliżymy naszym Czytelnikom te odległe kraje będące dla nas całym światem. Być może uda nam się skłonić do refleksji, wywołać dyskusję, przymknąć lub otworzyć czyjeś oczy. Czas pokaże.

Wystarczy spojrzeć na spis treści, by zauważyć, że podobnie jak w drugim numerze, tak w trzecim zaszły pewne zmiany. Pojawiło się więcej artykułów i zniknęło kilka działów, które mimo iż z założenia miały być działami stałymi, będą ukazywać się od czasu do czasu. Staramy się także stopniowo ukierunkowywać profil naszego czasopisma w stronę nauki, ponieważ to właśnie ona, mimo wielu potknięć, usiłuje być rzetelną i udzielać bezstronnych odpowiedzi na pytania, na które natrafiamy, stykając się z poruszanymi na łamach „Indigeny” tematami. Tymczasem posłuchajmy Stanisława Jerzego Leca i „bądźmy ludźmi choćby tak długo, póki nauka nie odkryje, że jesteśmy czym innym”.

Dariusz Niezgoda

SPIS TREŚCI

Artykuły

  • Wprowadzenie do polskiego przekładu pracy „Immanencja wroga” Eduardo Viveirosa de Castro (Filip Rogalski)
    Immanencja wroga (Eduardo Viveiros de Castro)
  • Perspektywizm, miłość i cykady. Uczucia, transformacje i etos w opowieści Jerinti z folkloru Indian Matsigenka (Kacper Świerk)
  • Współczesna sytuacja Indian kolumbijskich (Marta Antosz)
  • Funkcje i znaczenie ziemnej architektury na Wschodnim Obszarze Leśnym podczas wczesnego i środkowego okresu leśnego (Jakub Nawrot)
  • Czy państwo Inków można określać terminem „imperium”? Kilka słów o Słowie wstępnym do książki Marii Rostworowskiej Historia państwa Inków (Dariusz Niezgoda)
  • Geronimo. Tygrys w ludzkiej skórze (Witold Jacórzyński)

Recenzje

  • Ayacucho 1824 – Jarosław Spyra (Małgorzata Grabowska-Popow)
  • Ostatnie dni Inków – Kim Macquarrie (Andrzej Tarczyński)
  • Dzicy – Lucie Lomová (Ida Dawidowicz)

Relacje

  • Indianie w sztuce, sztuka Indian. 34 American Indian Workshop (Bartosz Hlebowicz)
  • Czas Wojny, Czas Pokoju. Stany Zjednoczone Ameryki w XIX wieku (Szymon Gołębiewski)

Zapowiedzi

  • Wilki niebieskich żołnierzy. Indiańscy zwiadowcy i jednostki pomocnicze w armii Stanów Zjednoczonych w latach 1860–1890
  • Apu Ollantay. Dramat czasu Inków, władców Peru, o 1470 roku

Wywiad

  • Don Raúl. Wywiad z peruwiańskim szamanem cz. 1 (Magdalena Krysińska-Kałużna)

 okładka3

ISSN: 2083 – 1382
Nakład: 220 egz.
Papier: Munken Print Cream v1.5 90g/m2
Okładka: Rycina Theodore’a de Bry’ego, na podstawie drzeworytów Hansa Stadena, Wikimedia Commons
Wydawca: Dariusz Niezgoda
Czasopismo wydawane jest dzięki:
Kołu Naukowemu Studiów Latynoamerykańskich Uniwersytetu Jagiellońskiego
Publikacja dofinansowana przez Radę Kół Naukowych Uniwersytetu Jagiellońskiego
www.indigena.edu.pl
redakcja@indigena.edu.pl